RÖPORTAJLAR
JALİL LESPERT
PİERRE NİNEY
GUİLLAUME GALLİENNE
CHARLOTTE LE BON
LAURA SMET
MARİE DE VİLLEPİN
IBRAHİM MAALOUF
Q&A VE JALILL ESPERT (YÖNETMEN)

HERŞEY NASIL BAŞLADI?
GÜÇLÜ VE EPİK BİR AŞK HİKAYESİ ANLATMAK VE HAYALLERİNİ GERÇEKLEŞTİRMEYE ÇABALAYAN KARAKTERLER CANLANDIRMAK İSTİYORDUM. YENİ PROJEMLE İLGİLİ NELER YAPMAK İSTEDİĞİMİ DÜŞÜNÜRKEN AKLIMA YVES SAINT LAURENT GELDİ. BU MUHTEŞEM FRANSIZ TASARIMCI VE PIERRE BERGÉ İLE İLGİLİ BİR FİLM YAPMA FİKRİ BENİ ÇOK HEYECANLANDIRDI.
YVES SAINT LAURENT’IN HAYATI VE KARİYERİNDE SİZİ BU KADAR HEYECANLANDIRAN NE OLDU?
ÖNCELİKLE YVES’İN EŞSİZ KARİZMASINDAN ÇOK ETKİLENDİM AMA AYNI ZAMANDA KIRILGANLIĞI VE MASUMİYETİNDEN DE. O MÜTHİŞ ZEKİ VE SANATINDAN TAVİZ VERMEYEN BİRİYDİ. PIERRE BERGE İLE ÖMÜR BOYU SÜREN AŞKI BENİ ÇOK DERİNDEN ETKİLEDİ. BU AŞK HİKAYESİNE İLAVETEN YVES’IN INANILMAZ YARATICI GÜCÜ BENİ ÇOK ÇEKTİ. O GERÇEK BİR YARATICIYDI. SON DERECE ÜRETKEN VE HEP ZAMANININ İLERİSİNDE BİRİYDİ – GERÇEK BİR AVANGARTTI. KREASYONLARININ ÖTESİNDE YVES GÜNLÜK HAYATTA DA KIYAFETİN NE KADAR ÖNEMLİ OLDUĞUNU ANLAYAN BİR MODACIYDI VE O DÖNEMDE HALA İKİNCİ SINIF VATANDAŞ MUAMELESİ GÖREN KADINLAR İÇİN TAKIM ELBİSELER DİZAYN ETTİ. DÖNEMİNİ İZLEYEN DEĞİL DEĞİŞTİREN BİRİYDİ. KADINLARA DİŞİLİKLERİNİ YOK ETMEDEN SMOKIN, CEKET VE PANTALON DAHİL ÇEŞİTLİ ERKEK KIYAFETLERİ GİYDİREBİLECEK KADAR CESURDU. O ZAMANLAR İÇİN SON DERECE ÇIĞIR AŞAN BİR İŞTİ BU.
NE TÜR ARAŞTIRMALAR YAPTINIZ?
SANIYORUM YVES SAINT LAURENT İLE UZAKTAN YAKINDAN ALAKALI HERŞEYİ OKUDUM VE ARAŞTIRDIM. ÖDEVİMİ İYİ YAPMALIYDIM ÇÜNKÜ BAŞLANGIÇTA ONUNLA İLGİLİ FAZLA BİLGİM YOKTU. KİTAPLARDA YVES’IN ÖZEL HAYATI İLE İLGİLİ ÇOK AZ BİLGİ BULABİLİYORDUM. BU NEDENLE ULAŞABİLDİĞİM HERBİR BİLGİ PARÇASINI DEFALARCA KONTROL ETMEK ZORUNDA KALDIM. UZUN VE ZORLU BİR SÜREÇTİ. ONUN HAYAT HİKAYESİNİ TAMAMLAMAM 20 YILIMI ALDI. SONRASINDA BİR SÜRE KURGUYU OLUŞTURMAK VE HİKAYEYİ GELİŞTİRMEK İÇİN ZAMAN AYIRDIM KENDİME VE HERŞEYİ TAMAMLADIĞIMDA FİLMİ ÇEKMEYE BAŞLADIM.
ARAŞTIRMA SÜRECİNDE PIERRE BERGE İLE ÇALIŞMAK NASILDI?

PIERRE’NIN ONAYI OLMASA FİLMİ ÇEKEMEZDİM – ÖNEMLİ BİR ŞAHSİYET OLMASINDAN DEĞİL, YVES’IN ÖMÜR BOYU EŞİ OLMASINDAN DOLAYI-. SAINT LAURENT’IN HAYATI SÖZKONUSU OLDUĞUNDA PIERRE BERGE’NIN BU HAYATIN VAZGEÇİLMEZ BİR PARÇASI OLDUĞUNU GÖRÜYORSUNUZ VE BİRİ OLMADAN DİĞERİ TASVİR EDİLEMİYOR. PIERRE’NIN BENİM YANIMDA OLDUĞUNU VE SADECE ONUN VEREBİLECEĞİ ÖZEL BİLGİLERE ULAŞABİLDİĞİMİ HİSSETMEYE İHTİYACIM VARDI. YVES İLE BİRLİKTE KURDUKLARI ŞİRKETLE İLGİLİ FİKİRLERİNİ VE DUYGULARINI BENİMLE PAYLAŞMASINI İSTEDİM. AYRICA “YSL AİLESİ” İLE TANIŞMAK BENİM İÇİN ÖNEMLİYDİ – YVES’IN YARATICI İŞLERİNE YARDIM ETMİŞ KİŞİLERİ BULABİLECEĞİNİZ BU VAKIFTA HERKES, YVES ÖLELİ 5 YIL OLMASINA RAĞMEN, HALA KENDİSİNİ TASARIMCIYA ÇOK YAKIN HİSSEDİYOR-. İZLEDİĞİM BELGESELLERDEN SAINT LAURENT’TE BİR AİLE HAVASININ HAKİM OLDUĞUNU ANLADIM. DOLAYISIYLA HER BİRİYLE TEK TEK TANIŞMAK İSTEDİM. HAUTE-COUTERE DAHA O ZAMANLAR BİR SEKTÖR HALİNE GELMİŞTİ VE ONLAR BİR TAKIM RUHU OLUŞTURMUŞLARDI. KİLİT NOKTA BUYDU. ŞİRKETTE YVES VE PIERRE ARASINDA Kİ AŞK HİKAYESİNİ ANIMSATAN BU BİRLİK VE BERABERLİK ŞİRKETİN KARMA YAPISINI OLUŞTURUYORDU. BİRİ DİĞERİNDEN KOPARILAMAZDI. BÜTÜN BUNLARIN FİLMİMDE GÖRÜLMESİNİ İSTEDİM.
FİLM ÖNCELİKLE GÜZEL BİR AŞK HİKAYESİ…
HİKAYEDE BENİ CEZBEDEN , BİRİ HATALARI VE EKSİKLERİYLE BİR DEHA OLAN İKİ ÇOK PARLAK KARAKTERİN CANLANDIRILIYOR OLMASIYDI. YVES, DOKTORLARIN MANİK DEPRESİF TANISI KOYDUĞU BİRİYDİ. NASIL OLUYORDA BU İKİ KARAKTER BİR ÖMÜR BOYU YVES’IN HASTALIĞINA VE ÇALIŞMA TEMPOSUNA RAĞMEN BİRARADA YAŞAYABİLMİŞTİ? İKİSİ DE HAYALLERİNİ CANLI TUTMAYI BAŞARMIŞ VE LİMİTLERİ ZORLAMIŞLARDI – DAHASI AŞKLARI SINANDIKÇA DAHA ÇOK SORUNUN ÜSTESİNDEN GELİR HALE GELMİŞTİ. İŞTE BU NEDENLE EŞİ BENZERİ GÖRÜLMEMİŞ , ÇOŞKULU BİR AŞK HİKAYESİDİR BU. DUYGU YOĞUNLUĞU YÜZ KEZ DAHA FAZLADIR.
FİLM AYRICA SANATSAL BİR YARATICILIKLA ÖZGÜRLÜK ARZUSUNU DA DİLE GETİRİYOR. FİLM YARATICILIĞI İLE HAUTE-COUTURE YARATICILIĞI ARASINDA BİR BAĞLANTI VAR MIDIR?
ENDÜSTRİYEL AÇIDAN MUHTEMELEN BAĞLANTILAR VARDIR. ÖZGÜR RUHLU SANATÇILARIN AKLINA GELMEYEN ÇOK MİKTARDA PARA VE GERÇEK EKONOMİK SORUNLAR SÖZKONUSU! YARATICILIK SÜRECİNDE BİR TAKIM TIKANMALAR OLABİLİYORDUR AMA BENCE YVES BÜTÜN BUNLARIN ÜSTESİNDEN GELMİŞTİR. EĞER SADECE MODA TASARIMCIĞI YAPACAK OLURSA SANATSAL AÇIDAN SINIRLANACAĞI YÖNÜNDE GÜÇLÜ HİSLERİ OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM – HERNEKADAR MUHTEŞEM BİR BAŞARI OLSA DA “SADECE” O İŞİ YAPTIĞI İÇİN KENDİNİ HUZURSUZ HİSSETMİŞ OLMALI. BÖYLE OLDUĞU HALDE YARATICILIK BİRTAKIM STANDARTLARLA SINIRLANDIRILDIĞINDA DAHA DA HEYECAN VERİCİ BİR HAL ALIR – KISITLAMALARIN YARATICILIĞI TETİKLEDİĞİNE İNANIYORUM. SAINT LAURENT’IN BU DURUMDAN DOLAYI ACI ÇEKMİŞ OLDUĞUNU SANIYORUM ÇÜNKÜ DERİNLERDE BİR YERDE ÖZGÜR BİR RUHA SAHİP. ÇOK GENÇ YAŞTA BİRÇOK SORUMLULUKLA YÜZLEŞMEK ZORUNDA KALMIŞ. OLAĞANDIŞI BİR ŞEKİLDE ÇOKLU KARAKTERE SAHİP – İŞ VE DUYGUSAL SORUMLULUKLAR ALTINDA EZİLEN İRONİK BİR KARAKTER. AYNI ZAMANDA SADECE TEK BİRŞEY İSTİYOR - KAÇMAK! ÇOK UZAKLARA GİTMEK VE GİTTİĞİNDE HALA GERİ DÖNÜP KIYAFET TASARLAMAYI İSTEYİP İSTEMEYECEĞİNİ GÖRMEK İSTİYOR ÇÜNKÜ BUNDAN EMİN OLAMADIĞI ZAMANLAR OLUYOR.

YVES’I ÖVMEK YERİNE ONU HASSAS BİR FİLM KARAKTERİ AMA AYNI ZAMANDA SADAKATSİZ, SİNİRLİ BİRİ OLARAK GÖSTERMİŞSİNİZ.

1956’DAN 1976’YA KADAR 20 YIL BOYUNCA İŞİNDE GÖZ KAMAŞTIRICI BİR BAŞARI YAKALAYAN BİR ADAMIN HİKAYESİ BU. YVES 21 YAŞINDA ŞÖHRETİ VE AŞKI TATTI. DİOR’UN SANAT DİREKTÖRLÜĞÜNE BİR GECEDE TERFİ ETTİ. BU KADAR GENÇ BİR ADAM İÇİN ÇOK AĞIR BİR SORUMLULUKTU BU. DIOR MODAEVİ O GÜNLERDE BÜYÜK BİR FRANSIZ ŞİRKETİYDİ. HEMEN HEMEN O SIRALARDA PIERRE BERGE İLE TANIŞTI VE SONRA Kİ 18 YILLARINI BİRLİKTE GEÇİRDİLER. DAHA SONRA YVES KENDİ MARKASINI VE KENDİ MODAEVİNİ KURDU. HAUTE-COUTURE’U AYNI YÜKSEK KALİTE STANDARTLARINDA HAZIR GİYİME UYARLAYAN İLK KİŞİYDİ. SON DERECE ÜRETKEN OLMASINA RAĞMEN RUHSAL SIKINTILAR VE BİRLİKTELİĞİNDE SORUNLAR YAŞADI. DAHA SONRA ÇEŞİTLİ VESVESELERE KAPILDI, HAYATININ ANLAMINI SORGULADIĞI KRİZLER YAŞADI. BÜTÜN O 20 YIL BOYUNCA YVES’IN YAŞADIĞI O GÜÇLÜ DUYGUSAL ANLARI FİLMDE VEREBİLMEYİ BAŞARDIK. BİR AŞK HİKAYESİ ANLATIRKEN HERZAMAN “ACABA ÇİFT BUNU AŞABİLECEK Mİ?” SORUSUNUN SORULDUĞU BİR AN VARDIR. YVES VE PIERRE’IN HİKAYESİNDE BU SORUNUN CEVABI İLİŞKİLERİNİN EN KÖTÜ KRİZİNİ YAŞADIKLARINI VE HEMEN AKABİNDE YVES’IN EN MÜKEMMEL ÇALIŞMASI OLAN RUS BALE KOLLEKSİYONUNU HAZIRLADIĞI 1976 YILINDA GİZLİ.

OYUNCULARDAN BAHSEDER MİSİNİZ?
PIERRE NINEY VE GUILLAUME GALLIENNE İLE TANIŞTIĞIM İÇİN ŞANSLIYDIM. ÇOK FARKLI OLMALARINA RAĞMEN BİRBİRLERİNİ ÇOK İYİ TAMAMLIYORLARDI. ORTAK BİR NOKTALARI VARDI – HER İKİSİ DE SON DERECE İYİ EĞİTİMLİ AKTÖRLER OLDUKLARINDAN SENARYOYA AYNI İŞ AHLAKI VE TUTKUYLA BAĞLANDILAR. BÖYLESİ GÖZ KAMAŞTIRICI KARAKTERLERİ CANLANDIRMAK ZATEN BÖYLE BİR ZEKA VE İŞE KENDİNİ ADAMA GEREKTİRİR. HER İKİSİDE SON DERECE YETENEKLİ, YAPTIKLARI İŞE AÇIK FİKİRLİLİKLE YAKLAŞABİLEN AMA İŞLERİNİ ÇOK DA ABARTMAYAN - HAYAT DOLU VE ROLLERİNİ YAŞAYABİLEN SANATÇILARDIR. 20 YILLIK BİR AŞK HİKAYESİNİ CANLANDIRIRKEN TEKNİK BİLGİLERİYLE – KONUŞMA VE DİKSİYON FARKLILIKLARINA DİKKAT ETMEK GİBİ- ROL YAPMANIN CANLI , DUYGUSAL UNSURLARINI ÇOK İYİ DENGELEYEBİLDİLER. FİLMİN ÇOK BÜYÜK ORANDA ONLARIN BAŞARISINA DAYANDIĞINI DÜŞÜNÜYORUM.

ONLARLA NASIL ÇALIŞTINIZ?

BEN BÜTÜN AKTÖRLERİME AŞIK OLURUM ÖZELLİKLE DE BİR AŞK FİLMİ ÇEKERKEN. MÜMKÜN OLDUĞU KADAR KORUYUCU VE RAHATLATICI OLMAYA ÇALIŞIRIM. AMA İYİ AKTÖRLER ZEKİDİR, GEREKTİĞİNDE NE DÜŞÜNDÜĞÜNÜZÜ ONLARA SÖYLEMENİZ VE GEREKLİ DEĞİŞİKLİKLERİ YAPMALARINI İSTEMENİZ, ONLARI DA BU DEĞİŞİKLİKLERE İKNA ETMENİZ GEREKİR. AYRICA BENDE BİR AKTÖRÜM BU DA AKTÖRLERİME YAKIN OLMAMI SAĞLIYOR. EN İYİ OYUNCULARI VE EKİBİ SEÇMEYE ÇALIŞIRIM. ONLARA SÖZ HAKKI VERİR VE ZAMAN ZAMAN GEREKLİ AYARLAMALAR YAPMALARINI SAĞLAMAYA ÇALIŞIRIM. AMA SONUÇTA ONLAR ÇOK ZEKİ OLDUKLARINDAN SİZİN NE DEMEK İSTEDİĞİNİZİ ZATEN ÇOK ÇABUK KAVRARLAR HATTA BAZEN YÖNETMEN DE BİLE DAHA İYİ!
FİLM ŞARTLARINIZ NELERDİ?
O ANLAMDA BELİRLEDİĞİM BİR FİKRİM YOKTU. YAZARLIĞIMI ÖNE SÜRMÜYORUM ÇÜNKÜ EN İYİ FİLMİ YAPABİLMEK İÇİN MEVCUT HER TEKNİĞİN KULLANILMASI GEREKTİĞİNE İNANIYORUM. BEN YAZARLIĞIM ADINA SADECE GÜZEL SAHNELER ÇEKİP BENCİLLİK ETMEKTEN BAHSETMİYORUM. BEN MÜMKÜN OLDUĞUNCA HER BİR SAHNE İÇİN UĞRAŞ VERİYORUM. BUNU ELDE EDEBİLMEK İÇİN EĞER BİR STEADICAM, CRANE KAMERA , KAMERA KAYDIRMA ARACI YADA HERHANGİ DİĞER FİLM EKİPMANLARINDAN BİRİNİ KULLANMAM GEREKSE HEDEFLEDİĞİM ÇEKİME ULAŞABİLMEK İÇİN KESİNLİKLE KULLANIRIM. BENCE AKTÖR VE SAHNE BENİM ODAK NOKTAM OLMALIDIR. BUNLARINDA MUTLAKA İNANDIRICI OLMASINI İSTERİM. BEN “BİR SANATÇI” OLMAYA ÇALIŞMIYORUM – BEN HİKAYEYİ AMACIMA UYGUN ŞEKİLDE EN GERÇEKÇİ HALİYLE YANSITACAK BİR FİLM ÇEKMEK İSTİYORUM.
KOSTÜM TASARIMINI NASIL YAPTINIZ?

ASLINDA HER ZAMANKİ KOSTÜM İŞİNİN İKİ KATI İŞ VARDI BU FİLMDE. ÖNCELİKLE HEM O DÖNEMİ YANSITMAMIZA YARDIM EDECEK KIYAFETLERİ DİZAYN ETMEMİZ HEM DE GEÇEN 20 YILDA DEĞİŞEN MODA TRENDLERİNİ GÖSTERMEMİZ GEREKİYORDU. AYRICA BAZI ARAŞTIRMALAR YAPIP SAINT LAURENT’IN ÖNEMLİ KOLLEKSİYONLARINDAN AKILLICA SEÇİMLER YAPMAMIZ GEREKİYORDU PIERGE BERGE’DEN VE YSL VAKFINDAN YARDIM ALDIK. ORİJİNAL KOSTÜMLERİ KULLANABİLME ŞANSINI YAKALADIK.
ÖZELLİKLE SAINT LAURENT’IN O DÖNEMDE KULLANDIĞI KUMAŞLARIN BİRÇOĞU ARTIK ÜRETİLMEDİĞİNDEN VAKFIN O KOSTÜMLERİN REPRODÜKSİYONLARINI YAPMA İMKANI YOKTU. O KIYAFETLERİ TAŞIYACAK MANKENLERİ NASIL SEÇTİNİZ?
SAINT LAURENT VAKFINDA KORUNAN VE SADECE DEFİLELERDE SUNULMUŞ OLAN BU EŞSİZ KIYAFETLERİN İÇİNE GİREBİLENLERİ SEÇTİK. GERÇEKTEN OLDUKÇA ZAYIF KIZLAR BULMAMIZ GEREKTİ ÇÜNKÜ O DÖNEMDE Kİ MANKENLERLE GÜNÜMÜZ MANKENLERİNİN VÜCUT YAPILARI AYNI DEĞİL – O DÖNEMDEKİLER EN FAZLA SMALL YADA EKSTRA SMALL BEDEN GİYİYORLARDI! GERÇEKTEN ZOR BİR İŞTİ! UYGUN MANKENLERİ BULUP O KIYAFETLERİ GÜNIŞIĞINA ÇIKARDIĞIMIZDA ORTAYA ÇIKAN MANZARA İNANILMAZDI. SON DERECE ZOR BİR ÇALIŞMA OLDU ÇÜNKÜ KIZLAR KIYAFETLERİ ARDARDA EN FAZLA İKİŞER SAAT GİYEBİLİYORLARDI. TERLEME VE AŞINMADAN KORUNMALARI İÇİN ÇIKARMALARI GEREKİYORDU. BU FİLMDE MUHTEŞEM BİR İŞ ÇIKARAN KOSTÜM TASARIMCIMIZ MADELINE FONTAINE’E TEŞEKKÜRLERİMİ SUNUYORUM. PRODÜKSİYON DİZAYN MUHTEŞEMDİ
VAKFIN DESTEĞİNİ ALDIĞIMIZ İÇİN HEMEN HEMEN HERŞEY AYNIYDI. MÜMKÜN OLDUĞUNCA AÇIK ALANDA ÇEKİM YAPMAYA ÇALIŞTIK VE SAINT LAURENT’IN YAŞADIĞI, ÇALIŞTIĞI – 1974 YILI BAŞLARINA KADAR ÇALIŞTIĞI STÜDYOSU, JARDIN MAJORELLE FAS, YILDA İKİ KEZ DEFİLE DÜZENLEDİĞİ INTERCONTINENTAL HOTEL (ŞİMDİ WESTIN HOTEL)GİBİ - GERÇEK MEKANLARA GİTTİK. GÖRDÜĞÜMÜZ YERLERDEN VE ORALARDA YAŞAYAN VE ÇALIŞAN KİŞİLERDEN ÇOK ETKİLENDİK. FİLMDE BUNLARI GÖREBİLİRSİNİZ.
FİLM MÜZİĞİ İÇİN AKLINIZDA NE VARDI?
ŞİMDİYE KADAR ÇOK FAZLA FİLM MÜZİĞİ YAPMAMIŞ OLSADA GENÇ CAZ DAHİSİ FRANSIZ İBRAHİM MAALOUF’TAN FİLMİN MÜZİĞİNİ BESTELEMESİNİ İSTEDİM. ONU TANIMAK HARİKAYDI. SENARYONUN ONDA UYANDIRDIĞI DUYGULARI PİYANOYA DÖKEREK ÇALDIĞI ÇEŞİTLİ MELODİLER GÖNDERDİ BANA. ONUNLA ÇALIŞIP ÇALIŞMAYAYA HENÜZ KARAR VERMEMİŞTİM AMA MÜZİĞİ BENİ ÇOK ETKİLEDİ. ÇOK GEÇMEDEN BU HİKAYEYİ İFADE
EDEBİLECEK EN İYİ FİLM MÜZİĞİNİN BU OLACAĞINI ANLADIM ÇÜNKÜ MELODİ ROMANTİK, DUYGULU HATTA BAZEN ÖZLEM DOLU VE İNANILMAZ ÖZGÜNDÜ. MÜZİĞİ DİNLERKEN ONU SIRADAN BİR FİLM MÜZİĞİ GİBİ DEĞİL KALBİ OLAN BİR MÜZİK GİBİ DİNLEDİM – DUYGULARA ŞEKİL VEREN BİR SANATÇI OLDUĞUNU SÖYLEYEBİLİRİM.
DÖNEMİN MÜZİK PARÇALARINI DA KULLANDINIZ.
EVET ASLINDA ÖYLE. ORİJİNAL FİLM MÜZİĞİ İLE FİLMİN GEÇTİĞİ YILLARDA REVAÇTA OLAN MÜZİK TARZLARINI BİRLEŞTİRDİK – CAZ, MOTOWN , ROCK VE DISCO, İNSANLARIN PARTİLERDE VE GECE KLÜPLERİNDE DİNLEDİĞİ TÜRDEN MÜZİKLER. ÖZELLİKLE 76 DEFİLESİNDE, YVES’I ÇOK ETKİLEYEN CALLAS’I DUYABİLİRSİNİZ. GÜNÜMÜZDE BİR MODA GÖSTERİSİNİN MÜZİKSİZ OLMASI ABES GÖRÜLÜR AMA SAINT LAURENT MÜZİĞİ DEFİLELERİNDE KULLANAN İLK MODACIYDI. PİERRE BERGE DE SET DEKORATÖRÜ OLARAK DEFİLEYİ HAZIRLARDI. ÜNLÜ RUS BALE KOLLEKSİYONUNUN DEFİLESİNDE DUYGUSAL BAŞYAPIT LA WALYY DEFİLENİN RUHUNU TAM ANLAMIYLA YANSITMIŞTI. BENCE BU KADARI BİLE SAINT LAURENT’IN DAHİLİĞİNİ VE YARATICILIĞINI ÖZETLER.
Q&A VE PIERRE NINEY (YVES SAINT LAURENT)
SENARYOYU OKUDUĞUNUZDA NE HİSSETTİNİZ?
BAYILDIM! HEM KIRILGAN HEM ONURLU, İLGİ ÇEKİCİ, KARMAŞIK KARAKTERİYLE GÜÇLÜ BİR HİKAYE OLDUĞUNU HEMEN ANLADIM. İŞE BAŞLAMAK İÇİN SABIRSIZLANIYORDUM. JALIL LESPERT’IN FİLMLERİNE AŞİNA BİRİ OLARAK AKTÖRLERİNE NE KADAR YAKIN OLDUĞUNU BİLDİĞİMDEN BU FİLMİN ZORLAYICI OLACAĞINI ANLAMIŞTIM. AŞK, YARATICILIK KARIŞIMI BU EFSANEVİ HİKAYEYİ EN İYİ ŞEKİLDE ÇEKECEĞİNDEN VE İKİ GÜÇLÜ KARAKTERİ DERİNLEMESİNE TASVİR EDECEĞİNDEN EMİNDİM.
SENARYODA SİZİ ETKİLEYEN NE OLDU?

ÖNCELİKLE YVES’IN OLGUNLUĞU. ÇOK GENÇ YAŞTA YARATMA VE ÜRETME KARARLILIĞINDAN VAZGEÇMEMESİ ÇOK ETKİLEYİCİYDİ. ONU MUTLU EDEN TEK ŞEY YARATMAKTI. DİĞER BİR DEYİŞLE HAYATTA Kİ TEK AMACI BUYDU.
JALIL’IN BU FİLMİN ODAK NOKTASINA AŞK HİKAYESİNİ KOYMASI DA VAR TABİ. SADECE BERGE İLE SAINT LAURENT’IN 50 YILLIK MUHTEŞEM İLİŞKİSİNİ DEĞİL AYNI ZAMANDA YAŞADIKLARI ZORLUKLARI DA YANSITMADA Kİ ISRARI. AYRICA FİLMDE SAINT LAURENT’IN KİŞİLİĞİNİN KARANLIK YÖNLERİNİN, ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞIYLA MÜCADELESİNİN ÜZERİNİN ÖRTÜLMEMESİNİ DE SEVDİM. BÜTÜN BUNLAR ONUN HAYATININ VE ESERLERİNİN BİR PARÇASI SONUÇTA.
BU ROL SİZE TEKLİF EDİLMEDEN ÖNCE MODA DÜNYASI HAKKINDA FİKRİNİZ VAR MIYDI?

HAYIR YOKTU. MODA İLE PEK İLGİLENMEDİM ÇÜNKÜ FAZLA BİLGİM YOKTU. İLGİ DUYMAYA BAŞLADIĞIMDA – HAKİKİ İLGİ – İLGİM DAHA ÇOK MODA TARİHİNİ YARATAN, SAINT LAURENT, DIOR, BALENCİAGA GİBİ KİŞİLER ÜZERİNE YOĞUNLAŞTI. BU YARATICI, SIRADIŞI KARAKTERLER BANA PODYUMDAN DAHA İLGİ ÇEKİCİ GELDİ. AMA ÇEKİM BAŞLADIKTAN SONRA ELBİSELER, KUMAŞLAR, HAZIRLIK AŞAMASI DA İLGİMİ ÇEKMEYE BAŞLADI. MESELA ÇEKİM İÇİN MÜZEDEN MONDRIAN KIYAFETİNİN ÇIKARILMASI BENİ ÇOK ETKİLEDİ. MARIA CALLAS ARYASI EŞLİĞİNDE PODYUMDA RUS BALE KOLLEKSİYONUNUN FİNALİNİ İZLEDİĞİNİZDE BU ORTAK ÇALIŞMANIN İÇERDİĞİ TUTKUYU, YOĞUNLUĞU DÜŞÜNÜP ŞAŞKINA DÖNÜYORSUNUZ.

YVES BİR DAHİ AMA BİR İNSAN OLARAK ÇELİŞKİLER İÇİNDE VE AŞIRI UTANGAÇLIKTAN MUZDARİP … BU ROLÜN ALTINDAN NASIL KALKTINIZ?
HERŞEYDEN ÖNCE KARAKTERİN ÜZERİNİ SARAN O AZİZLİK AURASINI KALDIRMAK GEREKİYORDU Kİ BÖYLESİ BİR ROLÜ OYNARKEN SİZDEN BEKLENENİ YERİNE GETİRMEDE ENGELLENMEYESİNİZ. HEMEN İŞİME VE OYUNCULUK HEVESİME ODAKLANDIM. BİR SAHNE SANATÇISI OLARAK DENEYİMLERİM BANA BU ROLDE ÇOK YARDIMCI OLDU. SHAKESPEARE’İN BİR PİYESİNDE OYNARKEN MUHTEŞEM SANATÇILARIN PERFORMANSLARINI VE BİRÇOK KÜLT TİYATRO OYUNUNU AKLINIZIN BİR KÖŞESİNDE TUTARSINIZ AMA BASKININ ALTINDAN KALKMAYI OYNARKEN ÖĞRENİRSİNİZ. YENİ BİR KİŞİLİK YARATMANIZ GEREKİR. ROLE HAZIRLANIRKEN BANA YOL GÖSTEREN BU YAKLAŞIM OLDU. YVES, YARALI RUHUYLA KIRILGAN BİR KARAKTER VE EVET “AŞIRI UTANGAÇ”. 24 YAŞINDA MANİK DEPRESİF TANISI KONMUŞ. KARAKTERİN BU ÖZELLİĞİNİ DE CANLANDIRMAM GEREKİYORDU.
UTANGAÇLIĞI BU RAHATSIZLIĞININ BİR YANSIMASIYDI VE BUNU MÜTHİŞ BİR SİLAHA ÇEVİRMEYİ BAŞARMIŞTI. SENARYODA YVES’E “KISIK SESLE KONUŞUYORSUN” DİYEN BİR ADAM VARDI. YVES ADAMA ŞÖYLE CEVAP VERİYORDU : “ KARŞIMDAKİNİN BENİ DİNLEMESİNİ SAĞLAMAK İÇİN …”
SAINT LAURENT HAKKINDA ÇOK ARAŞTIRMA YAPTINIZ MI?
EVET YAPTIM. MÜMKÜN OLDUĞU KADAR ÇOK FİLM VE BELGESEL İZLEDİM. BULABİLDİĞİM BÜTÜN MAKALELERİ, RÖPORTAJLARI, BİYOGRAFİLERİ OKUDUM. HERGÜN VİDEOLARINI , RÖPORTAJLARINI İZLEDİM. IPODUMUNDAN SESİNİ DİNLEDİM. HAYATIM AYLARCA SAINT LAURENT ‘LE GEÇTİ. İÇ DÜNYASINA NUFUZ ETMEK İSTİYORDUM. SETTEKİ HERKESTEN DAHA İYİ BİLMEK İSTİYORDUM ONU. BÜTÜN KALBİMLE ÇALIŞTIM O KADAR Kİ ONUN HAYATININ BAZI YÖNLERİNDEN, OLGUNLUĞUNDAN, ÇOK GENÇ YAŞINDA, 18’İNDE Kİ YARATICILIK KABİLİYETİNDEN , TANRI VERGİSİ ÇİZİM YETENEĞİNDEN, AMACINA ULAŞMADA Kİ KARARLILIĞINDAN, TİYATRO TUTKUSUNDAN VE SAHNE ALGISINDAN ÇOK ETKİLENDİM. BU DA BENİM ÇALIŞMAMIN TEMELİNİ OLUŞTURDU. DAHA SONRA AYLARCA ÇEŞİTLİ KOÇLARLA ÇALIŞTIM: ÇİZİM, DİKİŞ, TASARIM, SPOR. AYRICA SAINT LAURENT ATÖLYELERİNDE KULLANILAN VE ZAMANLA DEĞİŞEN ÖZEL TERMİNOLOJİYİ ÖĞRENDİM.
KONUŞMA VE DİKSİYON FARKLILIĞINI NASIL ELE ALDINIZ?

STANISLAVSKY’NIN ŞU SÖZÜNÜ ÇOK SEVERİM – “ROL YAPTIĞINIZDA KENDİ DENEYİMLERİNİZİ KULLANMALISINIZ VE GERİSİNİ BIRAKIN GİTSİN” . KENDİ KENDİME SON SÜRAT DEVAM ETMEM GEREKTİĞİNİ DÜŞÜNDÜM! RÖPORTAJLARI İZLEDİKÇE UTANGAÇLIĞINI, ESPRİ ANLAYIŞINI VE İRADESİNİ YANSITAN SESİNE VE DİKSİYONUNA HAYRAN KALDIM. BEN DE BUNLARI YANSITABİLMEK, O EŞSİZ VE HEMEN HEMEN ŞİİRSEL KONUŞMA ŞEKLİNE SAHİP OLMAK İSTEDİM.

PIERRE BERGE YARDIMCI OLDU MU?

BELLİ BİR YOL GÖSTERMEDİ .HERZAMAN Kİ GİBİ BEN KENDİM ÇALIŞTIM. AMA İNANILMAZ YARDIMCI OLDU BANA. SAINT LAURENT İLE EN YAKIN İLİŞKİDE OLAN KİŞİYDİ O. BUGÜN HALA ONUN ÇALIŞMALARININ KORUYUCUSU DURUMUNDA. ONUNLA KONUŞTUKÇA HAYATLARI HAKKINDA
VE YVES’IN ÖZEL YAŞAMI HAKKINDA ÇOK ŞEY ÖĞRENDİM Kİ BU BİLGİLERİ BAŞKA HERHANGİ BİRYERDE BULMANIZ MÜMKÜN DEĞİL. PİERRE BANA ÖZEL ANILARINI, YVES’IN ESPRİ ANLAYIŞINI, İLİŞKİLERİNİ, BİRLİKTE GİTTİKLERİ YERLERİ ANLATTI. ONUN STÜDYOSUNA GİREBİLİYORDUM VE BETTY CATROUX, CLARA SAINT, DOMINIQUE DEROCHE VE BANA SAINT LAURENT GİBİ NASIL ÇİZİM YAPILACAĞINI GÖSTEREN AUDREY SECNAZI GİBİ YVES’IN BİRLİKTE ÇALIŞTIĞI KİŞİLERİ VE YAKIN ÇEVRESİNİ TANIMA İMKANIM OLDU. HAZIRLIK SÜRECİNİN ÇOK ÖNEMLİ AŞAMALARINDAN BİRİYDİ BU .
SENİN GİBİ FRANSIZ TİYATRO SANATÇILARINDAN BİRİ OLAN GUILLAUME GALLIENNE’İN KARŞISINDA OYNAMAK NASILDI?

İKİMİZİN DE SENARYOYA AŞIK OLDUĞUNA İNANIYORUM. VE SONRASINDA GÜÇLÜ VE HAKİKİ ANLAMDA BİR DOSTLUK BAŞLADI ARAMIZDA ÇÜNKÜ BİRLİKTE ÇOK ZAMAN GEÇİRİYORDUK BU DA ŞOV DÜNYASINDA – BİR TÜR SADAKAT, NEZAKET VE AİLE ATMOSFERİ GİBİ EŞSİZ BİR DURUM OLUŞMASINA NEDEN OLUR. BU GUILLAUME İLE İLK ÇALIŞMAMDI AMA İKİMİZİN DE ESPRİ ANLAYIŞI AYNIYDI. İKİMİZDE KOMEDİYİ ÇOK SEVİYORDUK. AMA ORTADA SİZİN DEYİŞİNİZLE “FRANSIZ DEVLET TİYATROSU” METODU VARDI DİYEMEYECEĞİM! FRANSIZ DEVLET TİYATROSUNDAN GELEN İKİ AKTÖR BENZER ŞEKİLDE ÇALIŞIR DİYE BİRŞEY YOK. FRANSIZ DEVLET TİYATROSUNDAN GELENLER FARKLI EĞİTİMLERE SAHİP SANATÇILAR OLUYOR – KİMİSİ STAND-UP KOMEDİSİNDEN, KİMİLERİ ULUSAL AKADEMİ TİYATRO BÖLÜMÜNDEN GELİYOR KİMİLERİ DE MIM SANATÇISI OLUYOR. SETTE HEPİMİZ ROLLERİMİZİ FARKLI ŞEKİLLERDE YAPIYORUZ . HEPİMİZİN SIRLARI VARDIR DEĞİL Mİ?
JALIL AKTÖRLERİNİ NASIL YÖNETİR?

YANIMIZDA SANKİ AKTÖRLERDEN BİRİSİYMİŞ GİBİ KENDİNİ TAMAMEN SAHNEYE VERİR. BİZ ONUN İÇİN BİR SAHNE OYNARIZ VE O REPLİKLERİN ORASINDAN BURASINDAN SATIRLAR SEÇİP YENİ FİKİRLER YARATARAK O ENERJİYİ HİSSETMEYE ÇALIŞIR. GERÇEK BİR “AKTÖRLER LABRATUVARI” OLUŞTURMUŞTUR. FİLM KONUSUNDA DOĞRU VİZYONA SAHİPTİR VE NE İSTEDİĞİNİ GAYET İYİ BİLİR. JALIL’IN YÖNETMENLİKTE SON DERECE ORGANİK VE ÖLÇÜLÜ USLUBU VARDIR Kİ BEN BU YÖNÜNÜ ÇOK BEĞENİYORUM ÇÜNKÜ GUILLAUME VE BEN BU FİLMDE Kİ EN SOFİSTİKE – Kİ ARTIK PEK SIK BULUNMUYOR BÖYLESİ- İKİ KARAKTERİ CANLANDIRIYORUZ.
Q&A VE GUİLLAUME GALLİENNE (PİERRE BERGÉ)
ROL SİZE NASIL TEKLİF EDİLDİ ANLATIR MISINIZ?
BANA TEKLİF EDİLDİĞİNDE BENİM PROJEDEN HENÜZ HABERİM OLMUŞTU. PIERRE NINEY’IN YVES ROLÜNÜ OYNAYACAĞINI VE JALIL LESPERT’IN YÖNETMEN OLDUĞUNU BİLİYORDUM. FİKRİ ÇOK BEĞENDİM. OLDUKÇA GENÇKEN BABAM BENİ PIERRE BERGE İLE TANIŞTIRMIŞTI. BAZI BENZERLİKLER OLDUĞUNDAN DAHA SENARYOYU OKUMADAN BİLE ROLÜ OYNAYABİLECEĞİMİ HİSSEDİYORDUM. AYRICA PIERRE’IN (NINEY) ÇOK YETENEKLİ BİR AKTÖR OLDUĞUNU BİLİYORDUM AMA BU KADAR BAŞARILI OLDUĞUNU FARKEDEMEMİŞİM. OLDUKÇA UZUN SÜREDİR JALIL’IN ÇALIŞMALARINI TAKİP EDİYORDUM: BENCE ÇOK İYİ BİR AKTÖR VE HERZAMAN KENDİLERİ DE AKTÖR OLAN YÖNETMENLERLE ÇALIŞMAYI SEVMİŞİMDİR.
SENARYO HAKKINDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ?

SENARYOYU İLK OKUDUĞUMDA HENÜZ İKİNCİ TASLAK DURUMUNDAYDI. BİZ ÇEKİMLERE BAŞLAYANA KADAR 11 KEZ DEĞİŞTİRİLDİ. ÇOK DEĞİŞTİĞİNİ SÖYLEMEYE GEREK YOK AMA BURADA BEĞENDİĞİM NOKTA BU ÇİFTİN CESARETİ VE ÖZGÜR RUHLARIYDI. POLİTİK DAVRANMADAN İKONİK BİR KONUM EDİNDİLER. FİLMİN YARDIMCI YAZARI JACQUES FIESCHI’NIN KATKILARIYLA FİLMİN KARMAŞIKLIĞI SADELEŞMİŞTİR.
YVES SAINT LAURENT’E VE MODAYA İLGİNİZ VAR MIYDI?

EVET. ASLINDA O DÜNYANIN İÇİNE DOĞMUŞUM BEN. HERZAMAN MODAYI, MÜCEVHERİ VE ŞIK KADINLARI SEVMİŞİMDİR. ANNEM KIYAFETLERINI SPONTINI MEYDANINDA KI SAINT LAURENT BUTIĞINDEN ALIRDI VE BEN MODA VE TASARIM DÜNYASINDA BÜYÜDÜM. HERZAMAN AKLIMA VE KALBIME YAKIN BIR DÜNYAYDI. FILM 1976 YILINDA BEN O TARIHLERDE HENÜZ 4 YAŞINDAYKEN BITIYOR. BEN YVES’IN ÇALIŞMALARINI BIR SANATÇI ÇALIŞMASI OLARAK GÖRÜRÜM. O SADECE BIR MODA TASARIMCISI DEĞIL AYNI ZAMANDA YENILIKÇI BIR SANATÇIDIR. THORETTON’UN (PIERRE)
BERGE ILE SAINT LAURENT ARASINDA KI ILIŞKIYI ANLATAN L'AMOURFOU BELGESELINI IZLERKEN MONDRIAN ELBISESINI GÖRDÜĞÜMDE GÖZLERIM ELIMDE OLMADAN YAŞLARLA DOLDU. BIR ELBISEDEN BU KADAR ETKILENDIĞIM OLMAMIŞTI HIÇ. O ELBISE MÜKEMMELLIĞIN SOMUT HALIYDI.
BÖYLESI MÜKEMMEL BIR SANAT ESERI YARATABILEN BIRINE ÇOK KOLAY AŞIK OLUNABILIR. AYRICA BIR DEHAYLA YAŞAMAK PIKNIK YAPMAYA BENZEMEZ. JALIL, AMADEUS’TA SALIERI’DEN BAHSEDEREK ASLINDA ONUN MOZART’I KISKANMADIĞINI AMA ONA AŞIK OLDUĞUNU BELIRTMIŞTIR. BENIM ROLÜMÜN GÜZEL TARAFI BERGE’NIN AKILLI OLDUĞU KADAR HASTA OLAN BIR ADAMA OLAN SADAKATIDIR.
CANLANDIRDIĞINIZ KARAKTERDE SİZİ ZORLAYAN NEYDİ?

ÇEKİM BAŞLADIKTAN 3 HAFTA SONRA SAINT LAURENT’IN YANINDA OLMADIĞIM ZAMANLARDA BENDE BAZI TİKLERİN ORTAYA ÇIKTIĞINI FARKETTİM. BUNU ENGELLEYEMİYORDUM. DİĞER İNSANLARLA BİRARAYA GELDİĞİNDE PIERRE BERGE SİNİRLİ VE AYRICA SON DERECE KÜSTAH BİR ADAMDI. MUHTEŞEM BİR İŞADAMI , DOĞUŞTAN TUTTUĞUNU KOPARAN BİRİ. YVES İLE BİRLİKTEYKEN İSE FARKLI BİR ADAM OLUYORDU. SEVGİ DOLU, KORUYUCU VE DUYGUSAL AÇIDAN HASSAS. İLKELERİ OLMADIĞINI SÖYLESEDE VERDİĞİ SÖZÜ HERZAMAN TUTMASINI SEVİYORUM.
ROLE NASIL BÜRÜNDÜNÜZ?

ÖNCELİKLE İNSANLARIN KAFASINDA OLAN ŞİMDİ Kİ PİERRE BERGE İMAJINI KAFAMDA SİLDİM. BUNUN BANA ENGEL OLACAĞINI BİLİYORDUM. SONRA KONU ÜZERİNDE ÇOK DÜŞÜNDÜM. MAKYAJ DA ÇOK İŞE YARADI. JALIL, PIERRE (NINEY) VE BEN BİRLİKTE ÇOK UZUN ZAMAN GEÇİRİP BAZI SAHNELER HAKKINDA FİKİR ALIŞVERİŞİNDE BULUNDUK. BANA ÇOK ÖNEMLİ GELEN BAZI HUSUSLAR ÜZERİNDE ANLAŞMAYA VARMAK BENİM AÇIMDAN ÖNEMLİYDİ. MESELA PİERRE ÇOK ENERJİK BİRİYDİ. ONUN VE YVES’IN ROLLERİ ÇOK ÖNCEDEN BELİRLENMİŞTİ. ONU BAŞKA BİR KİŞİLİĞE SOKMAMAK TAM ANLAMIYLA PİERRE OLABİLMEK İÇİN ÇOK ÇABA SARFETTİM.
HALA HAYATTA OLAN BİR KARAKTERİ CANLANDIRMAK ZOR MU?
ROL BİR MİRASTAN ÇOK BİR BORÇ VE BİR YÜKTEN ÇOK BİR DEĞER HALİNE GELİYOR. PIERGE BERGE İLE FRANSIZ DEVLET TİYATROSU’NA PİERRE NINEY’I PHEDRE OYUNUNDA İZLEMEK İÇİN GİTTİK. DAHA SONRA BASTILLE OPERA BİNASINDA Kİ SAINT LAURENT’İ ANMA KONSERİNDE BENDEN YVES’E YAZDIĞI BAZI MEKTUPLARDAN ALINTILARI OKUMAMI İSTEDİ. VE SONRA BİRDEN BİRE SANKİ HİKAYEDE Kİ BÜTÜN O AŞK VE KEDER BANA GEÇMİŞ GİBİ OLDU. BU ÇİFTİN BÜTÜN DUYGULARIYLA, NEŞE VE HAYATI İLE DOPDOLU HİSSETTİM KENDİMİ. BERGE’NIN SEVDİĞİM TARAFI ONUN TUTKULU OLMASI. ÇEKİM BAŞLADIĞINDA PIERRE BERGE- YVES SAINT LAURENT VAKFINDA ÇALIŞAN BİR BAYAN TERZİ BANA “ BİLİYOR MUSUNUZ BAY BERGE HİÇBİR ZAMAN SAINT LAURENT’IN ÖNÜNDE YÜRÜMEZDİ.” DEDİ.
PİERRE’IN YVES’E KARŞI TUTKULU BİR AŞK, SINIRSIZ TOLERANS VE ONU KORUMA İSTEĞİ TAŞIDIĞI GÖRÜLÜYOR. YANSITMAYA ÇALIŞTIĞINIZ BU İMAJ MIDIR?
PIERRE YVES’E AŞIK OLDUĞUNDA ASLINDA BİR DEHAYA, BİR SANATÇIYA, TANRISAL BİR FİGÜRE, ZAMAN İÇİNDE BELİRTİLERİ DAHA DA KÖTÜLEŞECEK OLAN DEPRESYONA ZATEN GİRMİŞ BİRİNE DELİCESİNE AŞIK OLMUŞTU. O HASTALIKLI DERECEDE UTANGAÇ HEM İNANILMAZ HASSAS HEM DE İNANILMAZ KİBİRLİYDİ. ZAMANLA HASTALIĞININ TANISI KONDU AMA PİERRE ZATEN ONA AŞIK OLMUŞTU BİLE. BERGE BİR KERESİNDE :” YVES YILDA SADECE İKİ KEZ MUTLU OLUR, BİR İLK BAHARDA BİR DE SONBAHARDA” DEMİŞTİ. BU İKİ KISACIK SÜREYİ MÜMKÜN OLDUĞUNCA UZUN YAŞAYABİLMELERİ İÇİN HERŞEY AYARLANIYORDU. SAINT LAURENT’İN ÇALIŞMALARI İÇİN GEREKLİ BÜTÜN MALZEMELER EMRİNE AMADE EDİLİYORDU. EĞER BU FAZLA KORUMACILIK YADA YVES’I İZOLE ETME ANLAMINA GELİYORSA BİLE HATTA ONU İKONLAŞTIRMA DAHİ OLSA BENCE O BUNU YAPMAYA HAZIRDI. BERGE BU DURUMDAN FAYDALANIYORDU. İŞKENCE YOK KURBAN YOK DERKEN HAKLIYDI. AKSİ TAKDİRDE İKİ KURBAN VE İKİ İŞKENCECİ OLURDU. İLGİMİ PIERRE BERGE’NIN MEKTUPLARINDAN YVES’E YÖNELTTİM. GERÇEĞE PEK AZ İLGİM KALMIŞTI DETAYLARA YAPIŞMIŞTIM. SON DERECE SİNİRLİ HATTA SERT OLDUĞUM ZAMANLAR OLUYORDU. DİĞER ZAMANLARDA İSE HASSAS VE SEVGİ DOLU OLUYORDUM. SENARYONUN KARMAŞIKLIĞI İŞTE BURADA – ÇİFTİN VE ONLARIN BİRÇOK KATMANDAN OLUŞAN DUYGULARININ TASVİRİNDE- AMA BENCE BU KATMANLAR İYİ Kİ VARDI, VARDI Kİ BİZ DE İNANDIRICI BİR HİKAYEYİ GERÇEK BİR HİKAYEYE DÖNÜŞTÜREBİLDİK.
PIERRE’IN, YVES’IN İLHAM KAYNAĞI OLAN VICTOIRE İLE BİR İLİŞKİSİ OLMUŞTU…
AMAÇ SÖZKONUSU İLHAM PERİSİNİ YOK ETMEKTİ DİYE DÜŞÜNÜYORUM. PİERRE’İN ZATEN VICTOIRE’IN DEMODE OLDUĞUNU HİSSETTİĞİNİ SANIYORUM. BU ÇİFT, YARATICI OLMAK İÇİN İNSANLARIN ÜSTÜNE BASARAK BİRKAÇ SANİYE İÇİNDE BİR DİĞERİNE GEÇERDİ. EĞER PİERRE’DE KENDİSİNİN BİLE FARKINDA OLMADIĞI BİR SAPKINLIK VARDIYSA HİÇ ŞAŞIRMAM. BU İNSANLAR HİÇ ÖDÜN VERMEZLERDİ – KATİL OLMADAN BAŞARILI BİR İŞADAMI OLMAK MÜMKÜN DEĞİLDİR –
PIERRE NINEY İLE İLK FİLM ÇALIŞMANIZ DEĞİL Mİ?

EVET. HARİKA BİR EKİP OLMAMIZIN SEBEBİ ORTAK SAHNE DENEYİMİMİZDİR. EŞİT SORUMLULUKLARI OLAN BİR EKİBİZ. JALIL’LE VE BİRBİRİMİZLE DÜRÜSTÇE KONUŞMAKTAN ÇEKİNMİYORUZ. BİR SORUN OLDUĞUNDA ÜÇÜMÜZ BİRARAYA GELİYOR VE KONUYU TARTIŞIYORUZ ÇÜNKÜ BİZLER BİRBİRİNDEN FARKLI AKTÖRLERİZ. BU FARKLILIK DA İŞİMİZİ DAHA HEYECAN VERİCİ BİR HALE GETİRİYOR. PİERRE’İN ÇOK GÜÇLÜ BİR HİSSİYATI VAR: TIPKI YVES SAINT LAURENT GİBİ. ÇOK AKILLI VE YETENEKLİ. HER ÇEKİMDEN ÖNCE HANGİ DUYGUYU VERECEĞİNİ TAM OLARAK BİLİYOR.
JALIL LESPERT NASIL BİR YÖNETMEN SİZCE?

SON DERECE SICAK VE SEVGİ DOLU. BİR SETTE DAHA ÖNCE HİÇ BU KADAR MUTLU OLMAMIŞTIM. BELİRTMELİYİM Kİ BU FİLM BENİ TAMAMEN SERBEST BIRAKTI: CANLANDIRDIĞIM KARAKTER ÇALIŞKAN VE ERKEKSİ AMA AYNI ZAMANDA İÇGÜDÜLERİMİ SERBEST BIRAKMAMI SAĞLAYAN ÇOK ÖZEL YANLARI DA VAR. NARİN TAVIR YADA SES TONU İÇİNDE OLDUĞUMU FARKETTİĞİM ANLARDA KENDİMİ DİZGİNLEMEK ZORUNDA HSSETMEDİM. JALIL SON DERECE İLHAM VERİCİ BİR YÖNETMEN. AYNI ZAMANDA AKTÖRLERİNE KARŞI ÇOK AÇIK SÖZLÜ. BİZLERİ HERZAMAN DİKKAT VE HASSASİYETLE YÖNETTİ.
Q&A İLE CHARLOTTE LE BON (VICTOIRE DOUTRELEAU)
PROJEYE İLK TEPKİNİZ NE OLDU?
ÇOK HEYECANLADIM VE BİRAZ ŞAŞIRDIM. SONRA GÖZ KAMAŞTIRICI OYUNCU KADROSUNU VE FİLMİN BÜYÜKLÜĞÜNÜ DÜŞÜNÜNCE GURURLANDIM. AÇIKÇASI BİRAZ DA KORKTUM. BU İŞİN ALTINDAN KALKAMAYABİLİRDİM. ÖZELLİKLE ÇEKİM BOYUNCA ETRAFIMDA BU YETENEKLİ İNSANLAR VARKEN.
SENARYONUN SEVDİĞİNİZ YÖNÜ NEYDİ?
ÇOK ETKİLENDİM. LOULOUİ DE LA FALAİSE, BETTY GİBİ SAINT LAURENT’IN İLHAM PERİLERİNDEN BİRİ OLAN ANCAK HAKKINDA DAHA ÖNCE HİÇBİRŞEY BİLMEDİĞİM VICTOIRE’NİN VE DİĞERLERİNİN NE KADAR ÜNLÜ OLDUKLARINI ÖĞRENMİŞ OLDUM. VICTOIRE DOUTRELEAU ADINI DAHA ÖNCE HİÇ DUYMAMIŞTIM. İNTERNETTE ARAŞTIRDIM AMA PEK BİRŞEY BULAMADIM. BU DURUM BANA TUHAF GELDİ AMA SEVDİĞİM TARAFI DA BU OLDU. BEN DE ÖDEVİMİ YAPTIM VE BU KADINLA İLGİLİ OLABİLDİĞİ KADAR ÇOK BİLGİ BULDUM.
KARAKTERİNİZLE NASIL ÖZLEŞTİNİZ?

YAZDIĞI BİYOGRAFİSİNİ OKUDUM - ET DIOR CRÉAVICTOIRE- GERÇEK ADI JEANNE VE YVES SAINT’DEN ÖNCE CHRISTIAN DIOR’UN İLHAM PERİSİYMİŞ. ONA VICTOIRE ADINI VEREN ASLINDA DIOR. DAHA SAINT LAURENT MODAEVİ KURULMADAN ÖNCE 50’LERDE 60’LARDA ONUN ÇOCUK MODEL OLDUĞUĞU DÖNEME AİT BİR KİTAP VAR. BU KİTABI OKUMAK BENİM İÇİN ÇOK ÖNEMLİYDİ ÇÜNKÜ BENDE 8 YIL MODELLİK YAPTIM.
KARAKTERDE SİZİ ETKİLEYEN NEDİR? BİR İLHAM PERİSİ OLMASI MI YOKSA PİERRE’İN YVES’E KARŞI RAKİBİ Mİ?

EVET O BİR İLHAM PERİSİYDİ AMA YVES ONU DİĞER KADINLARDAN AYRI TUTMUŞTU. TAM OLARAK NASIL GÖRÜNDÜĞÜNÜ BİLEMİYORUM AMA OLABİLDİĞİNCE GERÇEKÇİ CANLANDIRMAYA ÇALIŞTIM VE ONUNLA BİZZAT TANIŞMAYI ÇOK ARZU EDERDİM. ASLINDA BİR AÇIDAN O PİERRE’IN RAKİBİYDİ DE. PIERRE SON DERECE BASKIN BİR KARAKTERDİ VE VICTOIRE YVES’IN DİKKATİNİ ÇEKİYORDU Kİ PIERRE’IN BUNA KATLANMASI ÇOK ZORDU. SAINT LAURENT VE VICTOIRE GENÇ İNSANLAR OLARAK GAYET MASUM BİR İLİŞKİ YAŞIYORLARDI AMA BU DURUM PİERRE’NIN
DIŞLANMASINA NEDEN OLUYORDU VE DOĞAL OLARAK ONU RAHATSIZ EDİYORDU. VICTOIRE VE YVES’IN ÖNCEDEN BİRBİRLERİNİ TANIDIKLARINI UNUTMAMAK GEREKİR. – DAHA ÖNCE DIOR’DA TANIŞMIŞLARDI VE PIERRE ORTAYA ÇIKMADAN ÖNCE YAKIN ARKADAŞTILAR- VE PIERRE ONU BAŞTAN ÇIKARMAYA KARAR VERDİ. KADINLARI BAŞTAN ÇIKARMAKTAN HOŞLANDIĞI İÇİN DEĞİL MUHTEMELEN ÇOK DAHA SİNSİ NEDENLERDEN DOLAYI.
SAINT LAURENT’LE İLGİLİ NE TÜR ARAŞTIRMALAR YAPTINIZ?

BELGESELLERİ İZLEDİM VE BİRÇOK RÖPORTAJI OKUDUM – SAINT LAURET’IN BİR DAHİ OLDUĞU ÇOK AÇIK! ONUNLA İLGİLİ BENİ ÇEKEN İSE KİBARLIĞI OLDU. BİRLİKTE ÇALIŞTIĞI İNSANLARA KARŞI SON DERECE NAZİK BİRİ. GERÇEK BİR DAHİ VE ÇOK İYİ BİR ADAM. ONU SEVİMLİ YAPAN VE VICTOIRE’E BU KADAR YAKLAŞTIRAN BU ÖZELLİĞİ OLMALI. ONUN YAKININDA OLMAK İSTİYORSUNUZ.
KONUŞMA VE VÜCUT DİLİ ÜZERİNDE NASIL ÇALIŞTINIZ?

DURUŞ VE SALON DANSI DERSLERİ ALDIM. 1980’LERDE VE 90’LARDA SAINT LAURENT İÇİN MANKENLİK YAPAN VIOLETTA SANCHEZ İLE ÇALIŞTIM – BANA MANKENLERİN PODYUM YÜRÜYÜŞÜNÜ (CATWALK) VE DOĞRU DURUŞLARI GÖSTERDİ. DANS ÇALIŞMALARININ ÇOK FAYDASINI GÖRDÜM – HALA YÜRÜRKEN GERGİN OLSAM DA CATWALK YÜRÜYÜŞÜNÜ ÖĞRENDİM – SES KONUSUNDA FİLMDE BUFFET ROLUNU CANLANDIRAN JEAN EDOUARD BODZIAK İLE ÇALIŞTIM. AKSAN KONUSUNDA BANA YARDIMCI OLDU – VICTOIRE QUEBEC’Lİ OLMADIĞINDAN – SESİMİ NASIL TONLAYACAĞIMI ÖĞRENDİM. “KADIN SESİ, KAFA SESİ DEĞİL” DEDİ SÜREKLİ VE HAKLIYDI DA . BİR DÖNEM FİLMİNDE OYNAMAK ÇOK ZEVKLİYDİ – VÜCUT DİLİ FARKLI , KADINLARIN DURUŞLARI BUGÜN OLDUĞUNDAN FARKLI VE HERBİR HAREKETİN ÖNEMİ VAR.
PIERRE NINEY VE GUILLAUME GALLIENNE’NIN KARŞISINDA ÇALIŞMAK NASILDI?

ONLAR HARİKA! ONLARLA BİRLİKTE ÇALIŞMA FİKRİ BENİ ÇOK ENDİŞELENDİRMİŞTİ ÇÜNKÜ ONLAR FRANSIZ DEVLET TİYATROSUNDAN İKİ ÇOK BAŞARILI SANATÇI. SÜREKLİ ÇALIŞIYORLAR VE İNANILMAZ BİR TEMPOLARI VAR! ÇILDIRDIĞIMA ŞAŞMAMALI! – SADECE 2,5 YILDIR
OYUNCULUK YAPIYORUM VE BU BENİM 6’INCI YADA 7’INCI FİLMİM. AMA HER İKİSİDE ÇOK SEVECEN VE KİBAR. BİRLİKTE ÇOK HARİKA ZAMAN GEÇİRDİK.
JALILLESPERT AKTÖRLERİNİ NASIL YÖNETİYOR?

HEM EĞLENCELİ HEM NAZİK. BİRŞEY SÖYLEMESİ GEREKTİĞİNDE SERTLEŞEBİLİYOR AMA YİNEDE ESPRİ ANLAYIŞINI ELDEN BIRAKMIYOR VE MESAJINI KARŞI TARAFA ULAŞTIRIYOR. KENDİSİ DE AKTÖR OLDUĞUNDAN AKTÖRLERİ NASIL İDARE ETMESİ GEREKTİĞİNİ BİLİYOR –NE ZAMAN BİRŞEY İSTESE NASIL SORMASI GEREKTİĞİNİ BİLİYOR. PROJE KONUSUNDA ÇOK HEYECANLI VE ÜZERİNDE Kİ YÜK ÇOK AĞIR AMA ONU MONITÖRUN ARKASINDA GÖRDÜĞÜNÜZDE BİR ÇOCUK GİBİ KEYİF ALDIĞINI ANLIYORSUNUZ. FAZLA REPLİĞİM YOK AMA JALIL AKSANIMA ÇOK ÖNEM VERDİĞİNDEN VE SÜREKLİ BENİ DÜZELTTİĞİNDEN DOĞAÇLAMA YAPMAKTAN SAKINDIM. SONUÇ OLARAK SENARYOYA OLABİLDİĞİNCE KADAR ÇOK BAĞLI KALDIM. AMA BİR CÜMLEYİ DEĞİŞTİRDİĞİMİ HİSSETTİĞİMDE BANA MÜDAHALE ETMEDİ AKSİNE ÖNERİLERE SON DERECE AÇIK.
SENİ EN ÇOK ZORLAYAN NEYDİ?

MODELLİK YAPTIĞIM BÖLÜM. DAHA ÖNCE YAPTIM VE BU İŞTEN NEFRET EDERİM! DEKORATİF DURMAK İLGİNÇ OLMASA GEREK DEĞİL Mİ? MODA SOVLARI ZORDUR. MANKENLER İÇİN GERÇEKTEN STRESLİDİR – HERKESİN BAKIŞLARINA VE YARGILAMASINA MARUZ KALIYORSUNUZ.
Q&A İLE LAURA SMET (LOULOU DE LA FALAİSE)
FİLMDE Kİ ROL SİZE TEKLİF EDİLDİĞİNDE NE TEPKİ GÖSTERDİNİZ?

ÇOK ONUR DUYDUM ÇÜNKÜ BENCE YVES SAINT LAURENT BİR MODA İKONU VE GERÇEK BİR DAHİDİR. LOULOU DE LA FALAISE KARAKTERİNİ TANIMIYORDUM AMA ÖDEVİME İYİ ÇALIŞTIM – ONUN GERÇEKTEN KİM OLDUĞUNU BULMA KONUSUNDA ÇOK İSTEKLİYDİM. BÖYLESİ GÜZEL BİR AŞK HİKAYESİNİ ANLATAN BÖYLE BİR FİLMDE OYNAMAK BENİM İÇİN BÜYÜK BİR ONUR.
LOULOU KİMDİR?

GERÇEK BİR ÖZGÜR RUH O. ÇOK NEŞELİ VE SEVİMLİ AYRICA ARISTOKRAT BİR YANI DA VAR! SÖYLEDİĞİM GİBİ ONU DAHA İYİ TANIYABİLMEK İÇİN BELGESELLERİ İZLEDİM VE ROPORTAJLARI OKUDUM – VÜCUT DİLİNİ ANLAYABİLMEK İÇİM LOULOU’NUN RÖPORTAJLARINA ODAKLANDIM AMA ONUN ARISTOKRAT AKSANINI TAKLİT ETMEMEYİ TERCİH ETTİM. AYRICA ONU YAKINDAN TANIYAN BİR ARKADAŞIMLA KONUŞMA İMKANI BULDUM. ASLINDA NE ZAMAN ONU TANIYAN BİRİYLE TANIŞSAM ONUNLA İLGİLİ SÖYLEDİKLERİ HERŞEYİ DİKKATLE DİNLEDİM. BENİM İÇİN ÖNEMLİ OLAN ONU TAKLİT ETMEDEN KARAKTERE SADIK KALMAKTI. ÇOK NEŞELİ BİR KADIN OLDUĞUNU FARKETTİM – SİZDE FİLMDE LOULOU’NUN YVES’E PROUST ANKETİNİ SORDUĞU BÖLÜMDE DELİLER GİBİ GÜLDÜKLERİNDE BUNU ANLAYABİLİRSİNİZ. TANIŞTIKLARINDA HALA ÇOCUKTULAR ASLINDA. YVES DAHA SONRA YARATICI BİR DAHİ HALNE GELDİ.
LOULOU, SAINT LAURENT’IN GÖZÜNDE NASIL BİRİYDİ SİZCE?

HAUTE- COUTURE MODAEVİNDE MANKEN OLARAK ÇALIŞSA DA ASLINDA ONUN İLHAM PERİSİYDİ. DAHA SONRA AKSESUAR VE MÜCEVHER BÖLÜMÜNE DE GEÇTİ. YVES’IN YANINDA KALAN TEK KADINDI ÇÜNKÜ DİĞERLERİ PIERRE BERGE TARAFINDAN SAFDIŞI EDİLMİŞLERDİ. LOULOU SAINT LAURENT’IN HEP YANINDA OLDU VE ONA KARŞI HERZAMAN NAZİKTİ – ÇALIŞMA SAATLERİNDE SON DERECE DİSİPLİNLİ OLMASINA KARŞIN AKŞAMLARI BİR PARTİ CANAVARIYDI! ÇOK PROFESYONEL OLDUĞU İÇİN TASARIMCININ YANINDA KALABİLMİŞTİ.
BETTY BİR RAKİP MİYDİ?
HAYIR. İYİ ARKADAŞ OLDUKLARINI DÜŞÜNÜYORUM. BETTY KÖTÜMSERKEN LOULOU TUHAFLIKLARINA RAĞMEN HERZAMAN İYİMSER BİRİYDİ VE BENCE PIERRE BERGE BETTY’I GERÇEK BİR TEHLİKE OLDUĞU İÇİN YVES’IN YANINDAN UZAKLAŞTIRDI.
JALILK AKTÖRLERİ İLE NASIL ÇALIŞIR?
ONUN YÖNETMENLİĞİNDE ÇALIŞMAK HARİKA ÇÜNKÜ AKTÖRLERİNE İHTİYAÇLARI OLDUĞU KADAR ZAMAN TANIYOR. BİR AKTÖR DİĞER AKTÖRLERİ YÖNETTİĞİNDE İŞLER HERZAMAN DAHA KOLAYLAŞIYOR. YÖNETMEKTEN HİÇBİR ZAMAN ÇEKİNMESEDE BİR AKTÖR OLARAK EDİNDİĞİ
DENEYİMLERDEN ETKİLENEREK BİZLERİ YÖNETMİŞTİR. HARİKA BİR YAKLAŞIM. ÇOK SICAK KANLI VE AÇIK YÜREKLİ. AYRICA BU ÇOK ÖNEMLİ BİR PRODÜKSİYON VE ONUN ÇOK AĞIR SORUMLULUKLARI VAR AMA YİNEDE BUNUN KEYFİNİ KAÇIRMASINA İZİN VERMİYOR.
MODA İLE İLGİLENİR MİSİNİZ?

HER ZAMAN MODAYI SEVMİŞİMDİR VE İŞİMLE ÇOK ALAKALI OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM. MESELA LOULOU GİBİ GİYİNDİĞİMDE SANKİ OYMUŞUM GİBİ HİSSEDİYORUM KENDİMİ. BİR KOSTÜMÜ GİYMEK O KARAKTERE BÜRÜNMEYE BENZİYOR. LOULOU TAKI DİZAYN EDİYOR. ONUN DİZAYNLARINI GÖRMEKTEN VE TAKMAKTAN MUTLU OLDUM . AYRICA SAHNE ARKASINDA MODELLERİ ÇOK HIZLI BİR ŞEKİLDE GİYDİRME VE SOYUNMALARINI SAĞLAMA KONUSUNDA EPEY ÇOK ŞEY ÖĞRENDİM. MODA DEFİLELERİ SIRASINDA ORGANİZE VE SAKİN OLMANIN NE KADAR ÖNEMLİ OLDUĞUNU ANLADIM –GERÇEKTEN TELAŞLI BİR HAVA HAKİM ORADA VE ASLA PANİKLEMEMENİZ GEREKİYOR!
Q&A VE MARIE DE VILLEPIN (BETTY CATROUX)
ROLÜNÜZ TEKLİF EDİLDİĞİNDE NE HİSSETTİNİZ?

ÇOK HEYECANLANDIM ÇÜNKÜ BETTY CATROUX MODA DÜNYASINDA BİR İKONDUR. BÜYÜLEYİCİ BİR KARAKTERDİR – GİZEMLİ, TAHRİK EDİCİ VE ALAYCI. GERÇEKTEN ONUR DUYDUM.
SENARYO HAKKINDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ?

BU HARİKA AŞK HİKAYESİNDEN ÇOK ETKİLENDİM. PİERRE’I THORETTON' UN L'AMOURFOU (CRAZY LOVE) BELGESELİNDE İZLEMİŞTİM. ONU HATIRLATTI BANA. YVES SAINT LAURENT İLE PİERRE BERGE AŞKINI MODERN BİR AŞK OLARAK GÖRÜYORUM. İNİŞLERİ VE ÇIKIŞLARI OLAN ÇOK GÜÇLÜ BİR BİRLİKTELİKLERİ VAR. PIERRE BERGE’NIN YVES’E TÜKENMEZ BİR AŞKLA BAĞLI OLDUĞUNU ANLIYORUZ. ONA HERZAMAN KOŞULSUZ DESTEK VERİYOR. SENARYODA BİRBİRLERİ OLMADAN YAŞAYAMADIKLARINI GÖRÜYORUZ. YVES KENDİ BAŞINA DA ÇOK BAŞARILI OLABİLİRDİ TABİ AMA PIERRE BERGE OLMADAN BU KADAR TANINAMAZDI. PİERRE BİR GÖLGE OLARAK KALIP YVES’E KENDİ İÇİN BİR İSİM YARATMA VE HIRSLARINI
TATMIN ETME İMKANI VERMİŞTİR. BÖYLESİ BİR BENCİLLİĞE SAYGI DUYUYORUM. PIERRE BİR İSMİN , BİR KARATERİN VE BİR EFSANENİN YARATICISIDIR.
FİLMDE Kİ KARAKTERLE BENZERLİKLERİNİZ VAR MI?

KESİNLİKLE VAR. ÖZGÜRLÜKLERİ İÇİN MÜCADELE EDEN, HAYATTAN NE İSTEDİKLERİNİ BİLEN VE KESİN KARARLAR ALMAKTAN ÇEKİNMEYEN KADINLARA HER ZAMAN SAYGI DUYMUŞUMDUR. BENCE HAYAT TERCİHLERDEN İBARETTİR. BENİM CANLANDIRDIĞIM KARAKTER BİR İLHAM PERİSİ OLMAKTAN MUTLU VE BUNA UGUN DAVRANIYOR.

BETTY CATROUX’U NASIL TARİF EDERSİNİZ?

BETTY, O EŞSİZ SAÇ ŞEKLİYLE KENDİSİ İÇİN CANLI BİR GÖRÜNTÜ YARATMIŞ. GERÇEK BİR İKON. ROLÜME ALIŞMAYA ÖNCE SAÇLARIMI KESİRTİRMEKLE BAŞLADIM Kİ HERZAMAN UZUN SAÇLARIM OLMUŞTU – PERUK TAKARAK OLMAYACAĞINI HİSSEDEBİLİYORDUM . BETTY SON DERECE KENDİNE ÖZGÜ, GÜLER YÜZLÜ, NEŞELİ BİR KADIN. AYNI ZAMANDA OTORİTER BİR DURUŞU VAR. SİZE ÖYLE BİR BAKAR Kİ NE DÜŞÜNDÜĞÜNÜ İFADE EDEMEZSİNİZ. İNSANLARA KARŞI KENDİNİ GÜVENDE HİSSETTİREN KISIK BİR SESİ VAR.
YVES İLE OLAN İLİŞKİSİ HAKKINDA NE SÖYLEYEBİLİRSİN?
BU PROJEDE ÇALIŞMAYA BAŞLAMADAN ÖNCE DE ONUN YVES İLE İLİŞKİSİNDEN, YVES’IN ONA OLAN İLGİSİNDEN VE BENZERLİKLERİNDEN
HABERDARDIM. BENCE BETTY YVES İÇİN BİR KATALİZOR GÖREVİ GÖRDÜ. YVES’IN KENDİSİYLE İLGİLİ HİÇ BİLMEDİĞİ YÖNLERİNİ ORTAYA ÇIKARMASINA YARDIM ETTİ. BU ASLINDA YVES’IN KİŞİLİĞİNİN KARANLIK TARAFIYDI VE ONUN ÇÖKÜŞÜNÜ TETİKLEDİ. BETTY ZORLUKLAR KARŞISINDA YOLA NASIL DEVAM EDİLECEĞİNİ VE YIKIMDAN NASIL UZAK DURULACAĞINI BİLİYORDU. İNTİHARI DÜŞÜNMÜŞ ANCAK HİÇ YVES’IN YAPTIĞI GİBİ GİRİŞİMDE BULUNMAMIŞTI.
ROLE NASIL HAZIRLANDINIZ?

BELGESELLERİ İZLEYEREK VE LOULOU’NUN EŞİNİN YAZDIĞI KİTAPLARI OKUYARAK ÇOK ŞEY ÖĞRENDİM. O ZAMANDAYMIŞIM GİBİ DÜŞÜNDÜM KENDİMİ. SADECE MODASI İLE DEĞİL 1960’LARDA 70’LERDE DÜNYADA YAŞANAN OLAYLARLA VE DÖNEM MÜZİKLERİYLE İLGİLENDİM. GENÇLERİN HENÜZ AIDS İLE YIKICI EKONOMİK KRİZLERLE TANIŞMADIKLARI BİR DÖNEMDİ. İNSANLAR DAHA KAYGISIZ, MADDE BAĞIMLILIĞININ ETKİLERİNDEN HABERSİZ OLDUKLARI BİR DÖNEM – KOKAİN O ZAMANLAR ŞİMDİ OLDUĞU GİBİ ZEHİR OLARAK ALGILANMIYORDU.
ÇEKİMLER SIRASINDA PIERRE BERGE SİZE YARDIMCI OLDU MU?
PIERRE BERGE İLE SETTE TANŞTIM VE ÇOK ETKİLEYİCİ BİR DENEYİMDİ BENİM İÇİN. SAINT LAURENT’IN DEFİLELERİNDEN BİRİNİ ÇEKİYORDUK VE YVES GERÇEKTEN ÇOK HASTA OLDUĞU BİR ZAMANDI. PIERRE’IN SETTE DOLANIRKEN O GÜNLERİ TEKRAR YAŞADIĞINI HİSSEDEBİLİYORDUK. HATIRALARININ İÇİNE DALMIŞTI. BU ADAMI ÇEKİM SIRASINDA HERZAMAN Kİ İŞADAMI EDASIYLA DAVRANMASINI İZLEMEK GERÇEKTEN İNANILMAZDI.
GERÇEK HAYATTA MODEL OLMANIZ ROLÜNÜZÜ OYNAMANIZDA YARDIMCI OLDU MU?

BUNU SÖYLEMEK BANA DÜŞMEZ AMA PROFESYONEL BİR MANKEN OLMAM OYUNCU SEÇİMİ ISRASINDA ETKİLİ OLMUŞTUR DİYE DÜŞÜNÜYORUM. MODA ENDÜSTRİSİ İÇİNDE BULUNDUĞUMDAN DOĞRU DURUŞ, YÜRÜYÜŞ VE POZ VERMEYE ALIŞKINIM. BETTY BİR KEDİ GİBİ HAREKET EDİYOR – ORTAMA GİRDİĞİNDE VARLIĞINI HİSSEDEBİLİYORSUNUZ. VE ONU İSTER GÜZEL BULUN İSTER BULMAYIN DİKKATİNİZİ ONA VERMEDEN DURAMIYORSUNUZ.
BİZE ÇEKİMLERİ ANLAT..

RAHAT BİR SETTİ. KAYGISIZ, NE YAPTIĞINI UMURSAMAYAN , ÖZGÜR RUHLU, CİNSEL ANLAMDA SINIR TANIMAYAN GENÇ İNSANLARI CANLANDIRIYORDUK. SETTE DE BU HAVA YARATILDI. BANA BÖYLESİNE BAŞARILI AKTÖRLERİN KARŞISINDA OYNAMA ŞANSI TANINDIĞI İÇİN KENDİMİ ÇOK ŞANSLI HİSSEDİYORUM.
JALIL NASIL BİR YÖNETMEN?

JALIL ÇEKİM ÖNCESİNDE BANA ÇOK YARDIMCI OLDU. ÖZELLİKLE PROVALARDA. ROL İÇİN UZUN ZAMAN HAZIRLANDIM. BİR YÖNETMEN OLARAK JALIL AKTÖRLERİNE ZAMAN TANIYAN BİRİDİR – KONTROL DELİSİ DEĞİLDİR. HERZAMAN DOĞRU ANI BEKLER. BİZE GÜVENİR VE
SENARYODAKİNDEN DAHA DOĞRU SÖZCÜKLER YADA FİKİRLER AKLIMIZA GELDİĞİNDE BUNLARI DİNLER! BU DA İŞİMİZİ ÇOK DAHA İLGİ ÇEKİCİ YAPIYOR ÇÜNKÜ SADECE REPLİKLERİMİZİ SÖYLEMEKLE KALMIYORUZ. ASLINDA SENARYO AKTÖRLERİN OYUNCULUKLARINDA DAHA GERÇEKÇİ OLMALARINA YARDIM EDEN BİR KAYNAKTIR. JALIL SPONTAN , DOĞAL VE GERÇEKÇİ OLMAMIZ İÇİN YETENEKLERİMİZİ ZORLADI.
Q&A VE IBRAHIM MAALOUF (ÖZGÜN MÜZİK)
JAILLESPERT FİLM MÜZİĞİ NASIL OLSUN İSTİYORDU?

JALIL BENDEN KİŞİSEL BİR BESTE YAPMAMI İSTEDİ. ÇOK BASMAKALIP OLMAYAN FİLMİN RUHUNA UYAN VE ÇEŞİTLİ DÖNEMLERİN MÜZİKLERİNİ YANSITAN BİR FİLM MÜZİĞİ OLMASINI İSTEDİ. BU BİR FİLM İÇİN YAPTIĞIM İKİNCİ ÇALIŞMAM AMA DAHA ÖNCE BÖYLE UZUN BİZ FİLM MÜZİĞİ BESTELEMEMİŞTİM. İŞİN ZORLUĞU SADECE BÜTÜN FİLM MÜZİĞİNİ BESTELEMEM DEĞİL AMA AYNI ZAMANDA HEM GELENEKSEL FİLM MÜZİKLERİNE YAKIN, POP MÜZİKTEN ESİNLENEN JAZ TONLARI İÇEREN AMA ORKESTRA KOMPOZİSYONLARINA BENZEMEYEN BİR MÜZİK YARATMAYA ÇALIŞMAMDI - JENERİK MÜZİĞİNDEN BAHSETMİYORUM! YANİ TEK AMAÇ İÇİN ÜÇ FARKLI TARZDAN BAHSEDİYORUZ.
FARKLILIKLARIN ÜSTESİNDEN NASIL GELDİNİZ?

SEZGİLERİMİN PEŞİNDEN GİTTİM SADECE. AYRICA GÖRÜNTÜLERE UYAN OTANTIK BİR MÜZİK OLMASINA UĞRAŞTIM. BEN HERZAMAN KAFAMDA OLUŞTURDUĞUM GÖRÜNTÜLER İÇİN MÜZİK BESTELERİM – BESTELERİM ÇOĞUNLUKLA HAYATIMDA Kİ ÖZEL OLAYLARI YANSITIR. IVES SAINT LAURENT İÇİN FARKLI BİR SÜREÇ GEÇİRDİM. KAFAMDA Kİ GÖRÜNTÜLERLE BENİM OLMAYAN GÖRÜNTÜLER ARASINDA UYUM SAĞLAMAYA ÇALIŞTIM. HERŞEY UYUMLA İLGİLİYDİ ASLINDA HEZAMAN YAPTIĞIMDAN ÇOK DA FARKLI BİRŞEY DEĞİLDİ.
NELERDEN ESİNLENDİNİZ?

ESİNLENMEDEN BAHSETMEK BENİM İÇİN GÜÇ ÇÜNKÜ BEN HERZAMAN TEK BAŞIMA ÇALIŞIRIM VE HERZAMAN SEZGİLERİMİ SERBEST BIRAKIRIM. ÖNCELİKLE JALIL’IN SANAT YÖNÜNÜ TAKİP ETTİM. AÇIKÇASI ÇALIŞMAYA
BAŞLAMADAN ÖNCE SENARYOYU DEFALARCA OKUDUM. SAINT LAURENT’IN KARAKTERİNİN NE KADAR HASSAS VE PIERRE BERGE İLE OLAN İLİŞKİSİNİN NE KADAR KIRILGAN VE BİRAZ DELİCE OLDUĞUNU ALGILADIM. BENCE ONLARIN İLİŞKİSİ ÇOK ÇALIŞMA VE KARARLILIK İLE TAM BİR YARATICI ÖZGÜRLÜK ARASINDA Kİ DENGEYDİ. SANIYORUM BENİ EN ÇOK ETKİLEYEN DE BU OLDU. AYRICA JALIL İÇİN BESTELEDİĞİM İLK MÜZİKLER TAMAMEN BUNUNLA İLGİLİYDİ - BAZI FİLM MÜZİKLERİNDE OLDUĞU GİBİ ÇOK KİBİRLİ DEĞİL ANA KARAKTERİN YETENEĞİNİ YANSITACAK KADAR KİBİRLİ VE ELEGANT OLMASINI İSTEDİM.
ORKESTRA ÇALIŞMASINDAN BAHSEDER MİSİNİZ?
ÖNCE HEMEN HEMEN BÜTÜN PARÇALARI PİYANODA ÇALDIM. SONRA ÇEŞİTLİ BÖLÜMLERİN ORKESTRA ÇALIŞMASINI YAPTIM. ÖNCE KLASİK ORKESTRA İLE BAŞLADIM SONRASINDA CAZ ÜZERİNE ÇALIŞTIM. CAZ BÖLÜMÜNDE İTALYAN SAKSOFON SANATÇICI STEFANO DI BATTISTA, ALMAN PİYANİST FRANK WOESTE, NEWYORK’TAN PERKÜSYONİST NASHEET WAITS VE FRANSIZ KONTRBAS SANATÇISI CHRISTOPHE WALLEMME’İ BİRARAYA GETİRDİM. DİĞER BİR DEYİŞLE 1950’LER-60’LARDA Kİ KLUPLERDE DİNLEYEBİLECEĞİNİZ CAZIN RUHUNU YAKALAYABİLMEK İÇİN ÇEVREMİ GÜNÜMÜZÜN EN İYİ CAZ SANATÇILARI İLE DOLDURDUM. İLK KLASİK BÖLÜM İÇİN KAYDA ORKESTRA İLE GİTTİM Kİ BU BENİM İÇİN ÇOK YENİ BİR DENEYİMDİ. JALIL BENİM KENDİMİ İFADE ETMEME OLANAK SAĞLADI. GERÇEKTEN HEYECAN VERİCİYDİ.
MÜZİKTE TROMPET SESİNİ ÇOK DUYUYORUZ.
JALIL ÖYLE OLMASINI İSTEDİ. BAŞLANGIÇTA BEN BU KADAR FAZLA OLMASINI İSTEMEDİM AMA DEVAM ETTİKÇE O DAHA FAZLASINI İSTEDİ. BENDE ONUN BENDEN İSTEDİĞİNİ YAPTIM.
FİLM HAKKINDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ?

PIERRE NINEY VE GUILLAUME GALLIENNE’NIN SADECE HARİKA OLDUKLARINI DÜŞÜNÜRDÜM – AMA TAM ANLAMIYLA AKLIMI BAŞIMDAN ALDILAR! BEN BİR FİLM TUTKUNUYUM VE BENCE YVES İLE PİERRE ARASINDA Kİ İLİŞKİ TAM ANLAMIYLA CANLANDIRILMIŞ. BÖYLE GERÇEKÇİ BİR FİLMDE GÖREV ALMAKTAN BÜYÜK KEYİF ALDIM.
OYUNCULAR
YVES SAINT LAURENT Pierre NINEY - FRANSA DEVLET TİYATROSU
PIERRE BERGE Guillaume GALLIENNE - FRANSA DEVLET TİYATROSU
VICTOIRE Charlotte LE BON
LOULOU de la FALAISE Laura SMET
BETTY CATROUX Marie de VILLEPIN
KARL LAGERFELD Nikolai KINSKI
FERNANDO SANCHEZ Ruben ALVES
YVONNE Astrid WHETTNALL
Marianne BaslerasLUCIENNE SAINT LAURENT
ANNE-MARIE Adeline D'HERMY - FRANSA DEVLET TİYATROSU
JACQUES de BASCHER Xavier LAFITTE
BERNARD BUFFET Jean-Edouard BODZIAK
JEAN-PIERRE Alexandre STEIGER
RAYMONDE ZEHNACKER Michèle GARCIA
CHARLES Olivier PAJOT
MARIE-LOUISE BOUSQUET Anne ALVARO
TEKNİK EKİP
YAPIMCI Wassim BEJI
YÖNETMEN Jalil LESPERT
SENARYO – UYARLAMA – DİYALOG
Marie-Pierre HUSTER – Jalil LESPERT – Jacques FIESCHI
LAURENCE BENAIM’İN < YVES SAINT LAURENT> “ÇEVRİLEN BAŞLIK” “ÖZGÜN BAŞLIK ”İSİMLİ ÇALIŞMASINDAN UYARLANMIŞTIR.
© GRASSET & FASQUELLE 2002 BASKISI- PARİS FRANSA
(YAYINEVİ ADI) TARAFINDAN YAYIMLANMIŞ VE (ÇEVİRMEN ADI) TARAFINDAN (İLGİLİ DİL) ÇEVRİLMİŞTİR.
FOTOGRAFLAR Thomas